Dumni patrioci
o klimacie

Dumnych patriotów nie martwią zmiany klimatu, ponieważ są przez nich postrzegane za część naturalnego cyklu przyrody. Uważają oni, że człowiek nie ma na nie wpływu, więc nie widzą powodu, by się nimi interesować. Są sceptyczni wobec przeznaczania środków publicznych na walkę z kryzysem klimatycznym i mają nieprzychylny stosunek wobec unijnej polityki klimatycznej.

Data publikacji: sierpień 2024

Dumni patrioci

Grupa ta stanowi 11% polskiego społeczeństwa

Na pierwszy rzut oka Dumni patrioci wyróżniają się przede wszystkim konserwatywnymi poglądami. Cenią sobie takie wartości jak lojalność, posłuszeństwo i szacunek do starszych. Na tle osób z innych segmentów odznaczają się oni jednak bardziej postawami niż światopoglądem. Charakteryzują ich tendencje autorytarne, przywiązanie do silnego przywództwa i poparcie dla dominacji silniejszych nad słabszymi. Są też bardzo lojalni w stosunku do własnej grupy, takiej jak rodzina czy naród.

Są dumni z bycia Polakami, często uznają też wiarę katolicką za nieodzowny element polskiego patriotyzmu. Mimo silnego przywiązania do narodowych wartości dostrzegają także korzyści, jakie daje Polsce członkostwo w Unii Europejskiej.

Ja się zastanawiam, gdzie jest to ocieplenie klimatu, bo patrzę za okno, to lato jest straszne po prostu […]. Trafia mnie szlag, bo jest taka pogoda, a jak włączę jakiś program, to oni mi mówią o ociepleniu, że są jakieś dramatyczne temperatury, że cuda... Myślę sobie: „Świetnie, to chyba nie w tym roku!”.

- Anna, 30 lat

DUMNI PATRIOCI O KLIMACIE1 

  • Najczęściej sądzą, że zmiany klimatu są częścią naturalnego cyklu i człowiek nie ma na nie wpływu (52%).

  • W tym segmencie jest największy w stosunku do ogółu społeczeństwa odsetek osób, które w ogóle nie wierzą, że klimat się zmienia (14% vs. 7%).

  • Większość z nich obawia się skutków zmian klimatu (63%).

  • Najczęściej uważają, że jesteśmy w stanie zapobiec katastrofie klimatycznej bez uciekania się do radykalnych wyrzeczeń i bez zmieniania stylu życia (73% vs. 40%).

  • Najczęściej uważają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu to marnotrawstwo środków publicznych (67% vs. 36%).

  • Pytani o to, z jakich źródeł Polska powinna czerpać najwięcej energii za 20 lat, wskazują przede wszystkim odnawialne źródła energii (35%) i atom (28%),  przy czym częściej niż inne segmenty za energię przyszłości uznają także węgiel (12%).

  • Są zwolennikami energetyki rozproszonej (70%).

  • Mają zdecydowanie negatywny stosunek do unijnej polityki klimatycznej i uważają, że prowadzi ona do wzrostu cen energii (75% vs. 53%).

  • Najrzadziej spośród segmentów społecznych podpisują petycje (5% vs 13%), biorą udział w bojkotach konsumenckich (5% vs. 11%), przekazują pieniądze na cele dobroczynne (12% vs. 26%) lub organizację pozarządową (10% vs.15%).

  • W tym segmencie znajdziemy najwięcej osób, które deklarują, że chciałyby zwiększyć ilość mięsa w diecie (13% vs. 6%), i najmniej, które z niego zrezygnowały, ograniczają lub planują ograniczyć jego ilość (24% vs. 33%).

Poznaj Krzysztofa

Krzysztof ma 52 lata. Razem z żoną i córką mieszka w Sandomierzu. Ma własny prężnie rozwijający się warsztat samochodowy. Krzysztof głęboko wierzy w wartość ciężkiej pracy, której zawdzięcza swój sukces. Uważa, że dziś ludziom, szczególnie młodym, brakuje dyscypliny. Także u polityków docenia twardą rękę. Jest bardzo dumny z bycia Polakiem i z pol­skiej historii.  

Zdaniem Krzysztofa świat staje się coraz bardziej niebezpiecznym miejscem, ale dobrze, że w Polsce wciąż jest normalnie. Denerwuje go natomiast ciągłe mówienie o zmianach klimatu. Pewnie, o środowisko trzeba dbać, jako wędkarz to wie, ale nic dramatyczne­go się nie stanie, jak latem będzie trochę cieplej. Jest za to przekonany, że organizacje ekologiczne działają na szkodę Polski i są finansowane przez zagranicznych lobbystów. A młodzież, która nie umie myśleć krytycznie, wierzy w te bzdury.

Interesuje się trochę energetyką i jest przekonany, że zamykanie kopalni w Polsce to podcinanie gałęzi, na której wszyscy siedzimy. Dopóki węgiel jest, musimy z niego korzystać, a w międzyczasie rozwijać atom, szczególnie SMR-y. Uważa, że polska energetyka powinna być rozproszona, bo zapewnia to większe bezpieczeństwo w razie wojny.  

Zaangażuj Dumnych patriotów w swoje działania

  • Dumni patrioci mają antropocentryczną wizję świata. Warto pokazywać, że nie stoi ona w sprzeczności z dbaniem o środowisko i klimat. Wręcz przeciwnie – człowiek jako „dobry gospodarz” powinien troszczyć się o Ziemię. Można przy tym odnosić się do piękna polskiej przyrody. Szacunek do natury przekazywany z pokolenia na pokolenie to dla tego segmentu powód do dumy i zachęta do dalszego działania. W przekazie warto również doceniać to, co Polska już robi dla ochrony przyrody.

  • Na ten segment nie będą działać hasła odnoszące się do ochrony klimatu. Nie ma też sensu udowadniać im swoich racji w sprawie wpływu człowieka na klimat. Zamiast tego lepiej skupić się na pozytywnym wpływie transformacji energetycznej na gospodarkę i jej korzyściach dla państwa. Wśród tego segmentu znajdziesz zwolenników energetyki rozproszonej i prosumeryzmu.

  • Dumni patrioci mogą być sceptyczni wobec organizacji ekologicznych, dlatego warto zaangażować sojuszników, którzy będą dla tych odbiorców wiarygodni (np. konserwatywnych dziennikarzy, influencerów itp.), a jednocześnie dobrze rozumieją ich potrzeby.

Jak dotrzeć do Dumnych patriotów? 

Dumni patrioci interesują się polityką i wydarzeniami na świecie i chętnie korzystają zarówno z mediów tradycyjnych, jak i Internetu. Nie wyróżniają się na tle reszty społeczeństwa, jeśli chodzi o wybór ulubionych środków masowego przekazu: najczęściej korzystają z telewizji i słuchają radia.   

Dumni Patrioci to segment, który najchętniej wyraża swoje opinie w Internecie (48%). Częściej niż ogół społeczeństwa uważają także, że powszechna możliwość wypowiadania się w sieci jest dobra dla demokracji (82%).

1 O ile nie zaznaczono inaczej, dane pochodzą z badania segmentacyjnego przeprowadzonego w sierpniu 2023r., N= 4090 osób. 

Powiązane artykuły

Bądź na bieżąco!

Zasubskrybuj nasz newsletter, żeby być na biężąco z działaniami More in Common.