Spełnieni lokaliści
o klimacie

Spełnieni lokaliści dostrzegają problemy związane ze zmianą klimatu, widzą je także w najbliższym otoczeniu i nie pozostają na nie obojętni. Dostrzegają zagrożenia związane ze zmianami klimatu i zgadzają się, że należy inwestować publiczne pieniądze w przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu. Pomimo tego nie uważają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu jest w tej chwili dla Polski problemem priorytetowym.

Data publikacji: sierpień 2024

Spełnieni lokaliści

Grupa ta stanowi 18% polskiego społeczeństwa

Zadowoleni z życia, lojalni w stosunku do najbliższych i związani ze swoim miejscem zamieszkania. Spełnieni lokaliści czują się dobrze sami ze sobą i otaczającym ich światem. Czują się szanowani przez swoje lokalne społeczności, często bywają ich liderami.

Większość Spełnionych lokalistów to osoby wierzące, które cenią tradycyjne wartości. Ich konserwatyzm jest jednak umiarkowany. Nie czują się zagrożeni, dlatego nie obawiają się osób o odmiennych poglądach. W większym stopniu niż reszta społeczeństwa popierają wspólnotowy model gospodarki. Są także wyczuleni na problem nierównego startu życiowego dzieci bogatych i biednych rodziców. Śledzą informacje ze świata polityki, jednak nie przepadają za rozmowami na jej temat.

My, pojedyncze ludziki, jesteśmy obarczani [odpowiedzialnością], a nie wielkie korporacje, a nie te firmy co globalnie zaśmiecają czy zatruwają. Ale to nam się każe kupić papierową torbę. A torba jest wykonana z papieru – on nie jest z kosmosu, tylko z drzewa.

- Agnieszka, 46 lat

SPEŁNIENI LOKALIŚCI O KLIMACIE1 

  • W większości wiedzą, że zmiany klimatu mają miejsce i są spowodowane przez człowieka (69% vs. 57%).

  • W podobnym stopniu jak ogół społeczeństwa obawiają się skutków zmian klimatu (58% vs. 60%).

  • Podobnie jak większość społeczeństwa, rzadko uważają zmiany klimatu za jeden z najważniejszych problemów Polski (18% vs. 17%).

  • W większości uważają, że tylko radykalne wyrzeczenia i zmiana stylu życia pozwolą uniknąć katastrofy klimatycznej (66% vs. 60).

  • Uważają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu to dobra inwestycja środków publicznych (73% vs. 63%).

  • Za najlepsze źródło energii w Polsce za 20 lat uznają przede wszystkim OZE (58%), znacznie rzadziej atom (23%).

  • Nieznacznie częściej są zwolennikami energetyki rozproszonej (57%) niż scentralizowanej (43%).

  • Uważają, że unijna polityka klimatyczna doprowadzi do wzrostu cen energii (61%).

  • W kontekście zmian klimatu i stanu środowiska najbardziej martwią ich katastrofy naturalne (52%%), zanieczyszczenie powietrza (49%) i wymieranie gatunków (43%).

Poznaj Marzenę  

Marzena ma 43 lata i mieszka na mazowieckiej wsi. Jest bardzo zadowolona ze swojego życia, ma kochającego męża i nastoletnią córkę. Jest silnie związana z lokalną społecznością: współorganizuje coroczne dożynki, a sąsiedzi przychodzą do niej z problemami i z prośbą o radę. Po niedzielnej mszy zawsze ktoś podejdzie zamienić kilka słów. Wszystko się dobrze dla niej układa, wie, że zasłużyła na to ciężką pracą.

Marzena jest bardzo dumna ze swojej wsi. Niedawno dzięki unijnej dotacji wyre­montowali tam lokalną bibliotekę i planują kolejne inwestycje. Martwią ją natomiast susze, które niszczą lokalne uprawy. Wszystko przez zmiany klimatu. Ma nadzieję, że razem z lokalną społecznością przekona wójta do zainstalowania zastawek w rowach melioracyjnych, co pomoże utrzymać wodę w gruncie.

Podczas oglądania programów informacyjnych słyszy dużo sporów. Męczy ją ostry język polityków i dziennikarzy. Na szczęście w jej najbliższym otoczeniu nie ma aż tylu kłótni. Wierzy, że każdy problem można rozwiązać poprzez kompromisy.

 

Zaangażuj Spełnionych lokalistów w swoje działania 

  • Często pełnią rolę lokalnych liderów, dlatego przekonując ich do swoich pomysłów, można dotrzeć do całej społeczności. Warto przy tym odwoływać się do wartości miejscowej przyrody. Spełnieni lokaliści są związani ze swoimi małymi ojczyznami, dlatego będą otwarci na wiedzę, jak mogą w nich zadbać o klimat i środowisko.

  • To dość konserwatywny segment, dlatego w przekazie należy odpowiednio dostosować język, unikać polaryzujących treści, ataków na nieekologicznie zachowania i mocno aktywistycznych komunikatów, które będą niezrozumiałe dla tego segmentu. Lepiej także zrezygnować z patronizującego języka – Spełnieni lokaliści nie podążają ślepo za „wszystko wiedzącymi” autorytetami. Zamiast tego warto postawić na pozytywny, „budujący mosty” przekaz. Unikanie marnotrawienia żywności, oszczędzanie prądu, mówienie przez pryzmat ekonomii będzie dla tego segmentu motywującym punktem wyjścia.

  • Troska o słabszych jest dla Spełnionych lokalistów ważną wartością, dlatego w przekazie można odwoływać się do pomocy gorzej usytuowanym, wspierania zrównoważonego rozwoju, pozytywnych skutków dbania o klimat dla ludzi.

Jak dotrzeć do Spełnionych lokalistów? 

Spełnieni lokaliści korzystają przede wszystkim z tradycyjnych mediów: na co dzień oglądają telewizję (89%) i słuchają radia (78%). Nieco mniejsza część segmentu codziennie korzysta także z mediów społecznościowych (71%) i portali oraz stron informacyjnych (60%).

Zdecydowana większość Spełnionych lokalistów ogląda telewizję codziennie, ale aż 18% w ogóle nie ogląda programów informacyjnych.

Na bieżąco po prasę sięga 20% tego segmentu, a 46% jej przedstawicieli czyta gazety minimum kilka razy w roku.

Podobnie jak ogół społeczeństwa, Spełnieni lokaliści w większości uważają, że powszechna możliwość wypowiadania poglądów politycznych w sieci jest dobra dla demokracji (69%). Jednak sami niechętnie piszą w Internecie komentarze. Większość (76%) robi to rzadko lub wcale.

1 O ile nie zaznaczono inaczej, dane pochodzą z badania segmentacyjnego przeprowadzonego w sierpniu 2023r., N= 4090 osób. 

Powiązane artykuły

Bądź na bieżąco!

Zasubskrybuj nasz newsletter, żeby być na biężąco z działaniami More in Common.