Pasywni liberałowie
o klimacie
Pasywni liberałowie uważają, że zmiana klimatu jest faktem i obawiają się jej konsekwencji. Martwią się, że nie da się jej uniknąć bez radykalnych zmian w stylu życia. Oczekują od przedstawicieli polityki i biznesu, że to oni zajmą się problemem w sposób systemowy. Sami jednak nie angażują się w protesty ani inne społeczne działania, które mają pomóc chronić klimat i środowisko.
Pasywni liberałowie
Grupa ta stanowi 15% polskiego społeczeństwa
Pasywni liberałowie są indywidualistami. Uważają, że w życiu należy liczyć przede wszystkim na siebie. W ich ocenie najlepszym sposobem, aby podnieść poziom życia w Polsce, jest usunięcie barier dla przedsiębiorczości i obniżenie podatków, które dziś przesadnie obciążają tych, którzy swoją zaradnością zapracowali na sukces. Na co dzień nie interesują się polityką, ale biorą udział w wyborach. Jeśli podejmują jakieś działania w celu ochrony środowiska, to na indywidualnym poziomie (recykling, wybory konsumenckie itp.).
PASYWNI LIBERAŁOWIE O KLIMACIE1
Uważają, że zmiany klimatu są faktem i są spowodowane przez człowieka (75%).
Większość obawia się skutków zmian klimatu (65%).
Większa część reprezentantów tej grupy jest zdania, że tylko radykalne wyrzeczenia i zmiana stylu życia pozwolą uniknąć katastrofy klimatycznej (70%)
W większości uważają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu to dobra inwestycja środków publicznych (72%).
Za najlepsze źródło energii w Polsce za 20 lat uznają przede wszystkim odnawialne źródła energii (55%), rzadziej także energię jądrową (23%) .
Są zwolennikami energetyki rozproszonej (62%).
Są podzieleni, jeśli chodzi o stosunek do unijnej polityki klimatycznej, a ich obawy w tym względzie rosną. W 2023 r. nieco ponad połowa przedstawicieli tego segmentu uważała, że polityka klimatyczna długofalowo doprowadzi do spadku cen energii (52%), natomiast na początku 2024 r. była to już tylko nieco ponad jedna trzecia.
W kontekście zmian klimatu i stanu środowiska najbardziej martwią ich katastrofy naturalne (50%), wymieranie gatunków (47%), zanieczyszczenie powietrza (44%) i zanieczyszczenie odpadami (41%).
Poznaj Klaudię
Klaudia jest na ostatnim roku ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Pochodzi z niewielkiego miasta, gdzie jej rodzice z sukcesami prowadzą własną firmę. Dobrze się czuje we Wrocławiu, planuje tu zostać po studiach. Jest praktykantką w jednej z wrocławskich korporacji i ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości dostanie w niej pracę. Jest bardzo zadowolona z tego, jak wygląda jej życie: po pracy i zajęciach na uczelni znajduje czas na siłownię i spotkania z przyjaciółmi.
Tym, na co nie starcza już Klaudii czasu, jest angażowanie się w sprawy polityczno-społeczne: nie chodzi ona na spotkania sąsiedzkie organizowane na jej podwórku, nie była też na żadnym proteście. Nie za bardzo wie, co się dzieje w polityce, bo nie czyta gazet i nie śledzi programów informacyjnych. Martwią ją zmiany klimatu, o których czasem czyta na Instagramie u zaangażowanych influencerów. Boi się zarówno gwałtownych zmian pogody, jak i tego, że będzie musiała zmienić swój styl życia. Nie bardzo jednak wie w jaki sposób sama mogłaby wpłynąć na stan planety w przyszłości. Uważa, że to sprawa przede wszystkim polityków i biznesu.
Zaangażuj Pasywnych liberałów w swoje działania
Jeśli chcesz przyciągnąć ich uwagę, postaw na atrakcyjne treści, które przebiją się w medialnym szumie. Bazuj przy tym na optymistycznej, niosącej nadzieję narracji. Podkreślaj pozytywne działania i sukcesy całego ruchu klimatycznego, a jednocześnie wskazuj, w jaki sposób można je wesprzeć.
Warto przekonać tę grupę, że ich głos jest potrzebny i ma znaczenie dla klimatu, a także pokazywać, że ekologia oraz dbanie o klimat wiążą się z nowoczesnym życiem i postępem. Nie musi to oznaczać wyłącznie wyrzeczeń, a wręcz może stanowić otwarcie na nową jakość. W komunikacji adresowanej do tej grupy należy doceniać dotychczasowe, nawet niewielkie działania proekologiczne i jednocześnie zachęcać do większej aktywności.
Jeśli chcesz dotrzeć ze swoim przekazem do Pasywnych liberałów, postaw nacisk na kwestie pragmatyczne – jak koszty kryzysu klimatycznego czy wpływ na zdrowie – oraz przytaczaj dane, które dowodzą, że zielona polityka jest opłacalną inwestycją. Nie warto natomiast próbować przekonywać tej grupy do rozwiązań uwzględniających podwyższenie podatków.
Jak dotrzeć do Pasywnych Liberałów?
Do Pasywnych liberałów przekaz najlepiej kierować przez Internet. Aż 98% tego segmentu często korzysta z Internetu, przede wszystkim z mediów społecznościowych. Zdecydowanie łatwiej będzie do nich dotrzeć tą drogą niż przez tradycyjne kanały informacyjne, których Pasywni liberałowie raczej nie śledzą.
To segment, który najrzadziej ze wszystkich ogląda telewizję – jedna trzecia nie robi tego w ogóle.
Po gazety Pasywni liberałowie sięgają rzadko. Kilka razy w tygodniu lub częściej robi to jedynie co dziesiąty badany.
W większości zgadzają się ze stwierdzeniem, że dobra dla demokracji jest możliwość swobodnego wypowiadania się w sieci na tematy polityczne (75%), jednak sami rzadko korzystają z tej możliwości.