Zawiedzeni samotnicy
o klimacie

Zawiedzeni samotnicy z obawą patrzą w przyszłość. Bardziej jednak niż katastrofa klimatyczna absorbują ich codzienne troski: wzrost kosztów życia, słaba dostępność opieki zdrowotnej, zagrożenie bezpieczeństwa energetycznego. Większość (57% w 2023 r. i 67% w 2024 r.) obawia się konsekwencji zmiany klimatu, ale jednocześnie odczuwają oni brak poczucia wpływu, możliwości działania. Sprzeciwiają się przerzucaniu odpowiedzialności za kryzys na zwykłych obywateli, podczas gdy korporacje i bogate państwa nie podejmują wystarczających starań.

Data publikacji: lipiec 2024

Zawiedzeni samotnicy

Grupa ta stanowi 15% polskiego społeczeństwa

Pesymizm, poczucie zawodu i ogólnego niezadowolenia charakteryzują postawy Zawiedzionych samotników w kwestiach zarówno politycznych, jak i społecznych. Są przekonani, że sytuacja w Polsce zmierza w złym kierunku, a emocje, jakie im towarzyszą, gdy myślą o przyszłości, to przede wszystkim niepewność, lęk, bezsilność i frustracja.

Zawiedzeni samotnicy nie biorą aktywnego udziału w życiu społecznym i politycznym. Niemal połowa z nich nie śledzi na co dzień wiadomości ze świata, nie lubią oni też rozmawiać na ten temat z rodziną czy znajomymi. W zdecydowanej większości uważają, że z niektórymi ludźmi nie warto dyskutować, bo ci i tak nie zmienią poglądów. Przedstawiciele tego segmentu nie czują się reprezentowani politycznie. Zawiedzeni i pozostawieni na uboczu przez polityków często zwracają się ku teoriom spiskowym.

Nawet jakbyśmy tu wszyscy byli ekologiczni, to jeśli Chiny i tak będą dawać swoje, to i tak będzie to ocieplenie klimatu, i to nic nie zmieni. Nikt nie mówi o globalnych [rozwiązaniach], tylko ktoś narzuca nam takie unijne.

- Krzysztof, 38 lat

ZAWIEDZENI SAMOTNICY O KLIMACIE1 

  • W większości uważają, że zmiany klimatu są faktem (96%).

  • Nieco rzadziej niż reszta społeczeństwa obawiają się skutków zmiany klimatu (57% vs. 60%), ale odsetek zaniepokojonych urósł od 2023 r. i w 2024 r. wyniósł 67%.

  • Częściej niż ogół społeczeństwa uważają, że tylko radykalne wyrzeczenia i zmiana stylu życia pozwolą uniknąć katastrofy klimatycznej (68% vs. 60%).

  • W większości uważają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu to dobra inwestycja środków publicznych (60%).

  • Za najlepsze źródło energii w Polsce za 20 lat uznają odnawialne źródła energii (44%) i atom (28%).

  • Opinie dotyczące energetyki scentralizowanej i rozproszonej są w tym segmencie podzielone. Nieznaczna większość opowiada się za energetyką rozproszoną (56%).

  • Większość obawia się, że polityka klimatyczna UE doprowadzi do wzrostu cen energii i to przekonanie rośnie (58% w 2023 r., do 75% w 2024 r.).

  • W kontekście zmian klimatu i stanu środowiska najbardziej martwią ich katastrofy naturalne (58%), zanieczyszczenie odpadami (57%) i zanieczyszczenie powietrza (42%).

Poznaj Piotrka 

Piotrek ma 30 lat. Mieszka w Krakowie razem z młodszą siostrą i rodzicami. Nie stać go, żeby się wyprowadzić, ceny mieszkań go przerażają. Jest nauczycielem matematyki. Uwielbia uczyć, ale czuje się coraz bardziej sfrustrowany warunkami pracy i zarobkami. W wolnym czasie gra w gry komputerowe. Ma małą grupkę znajomych jeszcze ze studiów, ale ci, zajęci pracą i życiem rodzinnym, nie zawsze mogą się spotkać. Piotrek często czuje się samotny.

Wieczorami Piotrek lubi oglądać telewizję, najchętniej filmy akcji, które chociaż na chwile oderwą go od rzeczywistości. Jeśli trafi na program informacyjny, zwykle przełącza, żeby jeszcze bardziej się nie dołować. Kiedy widzi, co dzieje się w Polsce i na świecie, czuje smutek, zawód i bezradność. Wie, że jednym z problemów, z którymi mierzy się świat, jest zmieniający się klimat, ale uważa, że powinni się tym zająć przede wszystkim politycy i wielkie korporacje. To oni niszczą planetę. Jego działania nic tu nie zmienią, a poza tym ma większe problemy na głowie niż zastanawianie się nad przyszłością planety.

Zaangażuj Zawiedzionych samotników w swoje działania 

  • Aby zaangażować Zawiedzionych samotników w sprawy klimatyczne, warto podkreślać realne korzyści, które przyniesie im zielona transformacja: nowe miejsca pracy, niższe ceny energii, poprawę zdrowia. Zawiedzeni samotnicy to grupa, która już teraz czuje się pozostawiona w tyle i może mieć obawy dotyczące kolejnych dużych zmian społeczno-politycznych. Dlatego dobrą praktyką będzie także podkreślanie konieczności włączenia wszystkich w proces sprawiedliwej transformacji. Jednocześnie dobrze pokazać, jak sprzeciwiać się przerzucaniu odpowiedzialności za kryzys klimatyczny na zwykłych obywateli.

  • W przypadku tej grupy lepiej unikać mówienia o odległej przyszłości planety czy problemach państw globalnego południa – to tematy zbyt abstrakcyjne dla osób przytłoczonych codziennymi troskami. Zamiast tego warto skoncentrować się w przekazie na konkretnych problemach, takich jak obawy dotyczące zatrudnienia. Można także pokazywać jak zmiana klimatu i zanieczyszczenie środowiska teraz wpływają na nasze codzienne życie (ale bez straszenia!).

  •  Zawiedzeni samotnicy czują się niewysłuchani i niereprezentowani, dlatego warto otworzyć się na dialog z nimi, pokazywać, że są ważni, jednocześnie dając nadzieję i dzieląc się pozytywnymi przykładami działań na rzecz klimatu. W ten sposób można pomóc tej grupie odzyskać poczucie sprawczości. Dobrą praktyką będzie także pokazanie jak mogą lokalnie działać na rzecz klimatu i środowiska, wykorzystując w ten sposób ich chęć do działania dla lokalnych społeczności.

Jak dotrzeć do Zawiedzionych samotników? 

Zawiedzeni samotnicy niechętnie śledzą wiadomości ze świata, są więc grupą, do której stosunkowo trudno dotrzeć z przekazem. Ale niewątpliwie warto – ten segment to aż 15% naszego społeczeństwa. Najlepiej wykorzystać do tego Internet. Najczęściej znajdziemy ich w mediach społecznościowych. Zdecydowanie rzadziej korzystają oni ze stron i portali informacyjnych.

Zawiedzeni samotnicy w większości codziennie oglądają telewizję, ale ponad połowa z nich nie śledzi na bieżąco serwisów informacyjnych. Rzadko czytają prasę – 30% z nich nie robi tego nigdy, a jedynie 15% sięga po nią więcej niż raz w tygodniu.

Ich zaangażowanie w dyskusje w Internecie jest na poziomie średniej dla całego społeczeństwa. Blisko jedna trzecia wyraża swoje opinie w mediach społecznościowych często lub bardzo często.

1 O ile nie zaznaczono inaczej, dane pochodzą z badania segmentacyjnego przeprowadzonego w sierpniu 2023r., N= 4090 osób. 

Powiązane artykuły

Bądź na bieżąco!

Zasubskrybuj nasz newsletter, żeby być na biężąco z działaniami More in Common.