Postępowi zapaleńcy
o klimacie

Postępowi zapaleńcy są segmentem najbardziej zaangażowanym w sprawy społeczne i najmocniej zaniepokojonym kryzysem klimatycznym. Interesują się polityką i chcą mieć wpływ na rzeczywistość. W większości uważają, że świat zmierza w złym kierunku. To zdecydowanie najbardziej liberalny ze wszystkich segmentów.

Data publikacji: sierpień 2024

Postępowi zapaleńcy

Grupa ta stanowi 7% polskiego społeczeństwa

Postępowi zapaleńcy odrzucają konserwatywną moralność i religijność. Nad lojalność wobec własnej grupy przedkładają wierność uniwersalnym zasadom, w imię których gotowi są kwestionować zastane autorytety i hierarchie.

Cechują ich poglądy antyautorytarne. Chcieliby, aby Polska była demokratyczna, praworządna, bezpieczna, tolerancyjna i ekologiczna. Ponad połowa osób ma wykształcenie wyższe – najwięcej spośród wszystkich segmentów.

W zakresie zmian klimatycznych, nie patrzmy, czy ktoś coś zrobi – patrzmy, co my możemy zrobić.

- Barbara, 54 lata

Postępowi zapaleńcy o klimacie1 

  • Uważają, że zmiany klimatu są faktem i są spowodowane przez człowieka (88%).

  • Częściej niż inne segmenty obawiają się skutków zmian klimatu (84% vs. 60%).

  • Zmiany klimatu są przez nich wymieniane jako jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską (39% vs. 17%).

  • Najczęściej uważają, że tylko radykalne wyrzeczenia i zmiana stylu życia pozwolą uniknąć katastrofy klimatycznej (80%).

  • Są przekonani, że przeciwdziałanie zmianom klimatu to dobra inwestycja środków publicznych (96%).

  • Za najlepsze źródło energii w Polsce za 20 lat uznają przede wszystkim odnawialne źródła energii (67%), rzadko także energię jądrową (25%).

  • Są zwolennikami energetyki rozproszonej (74%).

  • Jako jedyny segment mają pozytywny stosunek do unijnej polityki klimatycznej i uważają, że prowadzi ona do spadku cen energii. Ich przekonanie na ten temat nie jest jednak bardzo silnie ugruntowane - na przestrzeni ostatniego roku spadło o 8 punktów procentowych, z 73% na 65%.

  • Są najbardziej zaangażowani w sprawy społeczne – najczęściej spośród wszystkich segmentów podpisują petycje (43%), biorą udział w bojkotach konsumenckich (38%), uczestniczą w demonstracjach (16%) i przekazują pieniądze na cele dobroczynne (48%) oraz organizacje pozarządowe (38%).

  • Najczęściej spośród segmentów rezygnują w diecie z mięsa (12%), ograniczają lub planują ograniczyć jego spożywanie (55%).

  • W kontekście zmian klimatu i stanu środowiska najbardziej martwią ich katastrofy naturalne (69%), zanieczyszczenie odpadami (49%), wymieranie gatunków (48%) i zanieczyszczenie powietrza (42%).

Poznaj Karola

Karol ma 37 lat i od urodzenia mieszka w Warszawie. Jest wykładowcą akademickim. Od wielu lat ma partnerkę, z którą myślą o założeniu rodziny, chociaż martwią się, czy narażać dziecko na niebezpieczeństwa pogrążającego się w kryzysach świata. Jednak jego największą troską są zmiany klimatu. Jakiś czas temu przestał jeść mięso, stara się też ograniczać podróże samolotem, ale wie, że bez zmian na poziomie systemowym niewiele to pomoże. Mimo wszystko uważa, że nie należy się poddawać, dlatego podpisuje petycje, chodzi na wybory, czasem bierze udział w protestach. Chętnie spotyka się z osobami działającymi na rzecz ochrony środowiska. Ma natomiast bardzo negatywny stosunek do tych, którzy inaczej niż on postrzegają zmiany klimatu. Ograniczył nawet kontakty z własnym ojcem, który pomimo nacisków ze strony syna nie chce wymienić pieca na węgiel.

Zaangażuj Postępowych zapaleńców w swoje działania 

  • Postępowi zapaleńcy są sprzymierzeńcami w kwestiach klimatycznych, dlatego nie warto ich już przekonywać o tym, że zmiana klimatu jest faktem i że jest to poważny problem. Wiele z tych osób od dawna interesuje się kwestiami związanymi z klimatem lub działa w tym zakresie, co może powodować lęk i prowadzić do wypalenia. Dlatego warto bazować na narracji dającej nadzieję – pokazującej zagrożenia, uwzględniającej potencjalne obawy, ale nie wzmagającej niepokoju. Warto także rozważyć wsparcie tej grupy zasobami, które pomogą złagodzić lęk klimatyczny.

  • Dobrą strategią może być wykorzystanie ich chęci do działania i mobilizacji poprzez danie drogowskazów, jak można angażować się dla klimatu nie tylko indywidualnie, ale także społecznie i politycznie. Jednocześnie Postępowych zapaleńców warto przekonać, że współpraca z osobami o odmiennych poglądach i uwzględnienie ich obaw są konieczne do przeprowadzenia transformacji, i zachęcać do otwartości na dialog i do dzielenia się wiedzą.

  • Osoby z tego segmentu są wrażliwe zarówno na dyskryminowane mniejszości, jak i niszczenie przyrody i wymieranie gatunków. Warto więc w przekazie do tej grupy uwzględnić informacje dotyczące tego, jak kryzys klimatyczny powiększa nierówności, wpływa na różnorodność biologiczną, oraz jak transformacja powinna uwzględniać potrzeby wszystkich mieszkańców.

  • Postępowi zapaleńcy z reguły mają dużą świadomość dotyczącą kryzysu klimatycznego, co można wykorzystać do dzielenia się bardziej pogłębionymi treściami, jednak bez używania branżowego języka.

Jak dotrzeć do Postępowych zapaleńców?  

Postępowi zapaleńcy na bieżąco śledzą informacje. Są też jedynym segmentem, który w całości często korzysta z Internetu. Większość z nich codziennie odwiedza portale i strony internetowe (83%) i korzysta z mediów społecznościowych (82%).

Postępowi zapaleńcy są również bardziej otwarci w wyrażaniu swoich opinii w przestrzeni internetowej. Chętniej niż większość społeczeństwa piszą komentarze (41% vs. 32%) i najczęściej spośród segmentów uważają, że ogólnodostępna możliwość wypowiadania poglądów politycznych w sieci jest dobra dla demokracji (83% vs. 69%).

1 O ile nie zaznaczono inaczej, dane pochodzą z badania segmentacyjnego przeprowadzonego w sierpniu 2023r., N= 4090 osób. 

Powiązane artykuły

Bądź na bieżąco!

Zasubskrybuj nasz newsletter, żeby być na biężąco z działaniami More in Common.